Nu ska det odlas…

Nu har jag gett mig på ett, för mig, nytt projekt. Jag ska försöka mig på att odla egna petunior. Av någon anledning har jag fastnat rejält för just den blomman och för det mesta trivs den storartat i mitt sällskap (till skillnad från de flesta andra blommor ska jag tillägga). Men i år är det första gången jag försöker mig på att driva upp petunior från frön.

Och det var några yttepyttesmå frön som kom. Knappt synliga med blotta ögat. Det var med andra ord svårt att avgöra om jag lyckades pricka in några frön i varje kruka, men det lär visa sig framöver.

Om allt går som det ska och fröna gror så kommer jag att ha inte mindre än sju olika sorters petunior att njuta av i sommar. Men det kan ju ändå sluta på så vis att jag får köpa färdigodlade petunior hos någon blomsterhandlare senare i vår. Gröna fingrar är inte precis något jag är känd för 😉

9 kommentarer Lägg till

  1. Kristallina skriver:

    Petunior är vackra! Den längst till höger är helt bedårande! Den måste du lyckas med för att jag kan se bilder sedan 😉 Håller tummarna hårt och lycka till med projektet.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Oohhh, kraven ökar 😉 Jag hoppas jag lyckas med hela projektet men som skrivet, jag är inte direkt känd för mina gröna fingrar!

      Liked by 1 person

  2. melkerlarsson skriver:

    Jag har ”bara” balkong, så särdeles mycket odling blir det inte, har tidigare odlat kryddväxter i mängd, men dessa gav katten sig på, förmodligen triggades han av doften som utsöndrades när han klöste på bladen. Ska dock göra ett nytt försök i år…

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Ja vissa örter går hem hos katterna. När vi flyttade till byn för många år sedan hade grannen mitt emot någon växt som alla katter älskade – hela grannskapets katter samlades där 😉

      Gilla

  3. mycketyck skriver:

    Tycker också om petunior, men de kräver så mycket omvårdnad så jag har gått över till tagetes i blomlådorna och pelargoner i krukor. De sköter sig bra själva och håller hela sommaren till långt in på hösten.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      De växer och frodas hos mig, typ den enda sortens blomma som trivs i mitt sällskap 😉

      Liked by 1 person

      1. mycketyck skriver:

        Tur du har, för hos mig vill de inte vara

        Liked by 1 person

  4. ibod11 skriver:

    Jag har försökt mig på att odla lite och just petunior och tagetes lyckades jag med. En del andra sorter blev alldeles för rangliga och en del ville inte av andra anledningar. Men jag tror att du kommer att lyckas och i sommar kan du med stolthet titta på allt du åstadkommit 🙂 Lycka till med dina odlingar.

    Gilla

    1. Anneri skriver:

      Tack! Det där ”lycka-tillet” är nog välbehövligt. Å andra sidan har jag inte testat förut, kanske jag överraskar mig själv!

      Gilla

Kommentera

