En underbar vårdag

En underbar vårdag börjar lida mot sitt slut. April gjorde tappert motstånd men maj visar sig, så här långt, vara mer välvilligt inställd till våren. Ärligt talat har jag inte gjort många knop i dag. Efter förmiddagens skogspromenad har jag mest legat i en solstol på altanen med en ljudbok i öronen. Men jag tycker nog den första riktiga vårdagen ska hedras på ett lämpligt sätt och vad kan vara lämpligare än det?

Lite tröttsamt var det allt att jaga efter fjärilarna med kameran på förmiddagen, likaså att fundera över naturens skiftbyte. En dag i solstolen var med andra ord välförtjänt. Vem försöker jag lura? Den enda jag möjligen lyckas lura med det uttalande är väl ändå mig själv  🙂

Naturen har, som det känns, fått en rejäl kickstart av den plötsliga vårvärmen. Mycket har nog legat på lur och bara väntat på att värmen ska infinna sig. Nu står det inte på förrän häggen blommar för fullt.

Hägg
Mellan hägg och syren gäller inte här, än är det innan hägg!

Soldyrkare

Det är uppenbarligen inte bara jag som väntat på vårsolen (även om det är jag som gnällt mest, det får erkännas). Även naturens mindre innevånare vaknar till liv och tar sig ut när solen visar sig från sin bättre sida. Några fjärilar som, vad jag kunde se, njöt av livet och vårsolen kom i kamerans väg på förmiddagspromenaden.

Påfågelöga
En livsnjutande påfågelöga brer ut sina vingar i vårsolens sken.
Citronfjäril
Tussilagon får lite hjälp med pollineringen av den soltörstande citronfjärilen och något annat litet kryp där till vänster, än finns det några blommande tussilagon kvar vad jag än skrev i förra inlägget.

Skiftbyte

Så var det dags för skiftbyte i naturen. Tussilagon har gjort sitt och maskrosorna tar över som ställföreträdande solar. Majs första dag har börjat med strålande sol och riktigt skönt vårväder, något som jag som längtat så gruvligt efter våren gläds åt så klart!

Utblommad
Snart är tussilagon ett minne blott – skiftbyte i naturen
Maskros
2017 års första maskros (sannolikt inte men den första jag sett). Nu tar maskrosorna över (i fler bemärkelser än en) från tussilagon som ställföreträdande solar.

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑