Äntligen vår, Äntligen fredag

Denna fredag har varit mer än vanligt efterlängtad. Jag fick dessutom möjligheten att flexa ut och gå hem strax efter lunch, en möjlighet som jag grabbade tag i med hela näven. Den senaste veckans bristfälliga sömn har satt sina spår. Jag är hur trött som helst och som grädde på moset har jag haft en irriterande huvudvärk hela veckan. Vis av erfarenhet vet jag att det är övergående, både sömnproblemen och huvudvärken. Det brukar sällan hålla i sig mer än en eller ett par veckor.

Men nu är det äntligen helg – och dessutom äntligen vår. Det känns alldeles underbart. Jag invigde helgen med en lång promenad i min ensamhet, att strosa runt i skogen med kameran är definitivt avkoppling på hög nivå. Hittade en vårblomma som gav mig lite huvudbry men efter visst googlande (tack och lov för Google) så tror jag att jag har bestämt mig för att det är en Svalört. Rätta mig gärna om jag har fel!

Det är ytterligare en fördel med fotandet. Jag kan liksom inte låta bli att leta efter fakta om det jag fotat, särskilt inte i fall som detta när jag inte vet vad det är. Kanske blir jag lite allmänbildad av bara farten?

Svalört
Vacker som en dag, tror det är Svalört men är inte alldeles säker på det! Rätta mig gärna om jag har fel!
Gullviva
Vackra fina gullvivan, men ack så svårfotad! Jag får alltid problem med skärpan när jag ska fota gullvivor, fråga mig inte varför – det bara är så!