En kväll vid Kalvnäset

Framåt kvällskvisten styrde vi bilen mot Kalvnäsets naturreservat, ett reservat i de lite nordligare delarna av Uppland. Reservatet är beläget på en udde vid sjön Tämnarens strand. En sjö som är, eller har varit, Upplands största insjö. Nu är den dessvärre en sjö på utdöende som så sakteliga växer igen.

Just nu är backarna vackert prydda av vårblommor, framför allt vitsippor som ni kan se på fotot här ovanför. Men det finns också gott om blåsippor och lungört men de kom dessvärre inte med på bild idag.

Naturreservatet har några riktigt rejäla träd att beskåda. Sonen, som inte är någon småväxt person, ser ganska liten och ynklig ut bredvid jätteeken. Den har nog varit med några år skulle jag tro.

Utsikten från udden är på sina håll ganska fantastisk, kanske den varit än mer fantastisk om sjön inte var på väg att växa igen. Vattenståndet är ovanligt lågt vilket gör att vassen växer och frodas i större utsträckning än vad som är riktigt nyttigt. Men, det kanske helt enkelt är naturens gång?

I kväll blev inte särskilt mycket fotograferat, ibland har man lite annat för sig. Som att njuta av naturen och utsikten till exempel, sådana viktiga sysslor måste få ta sin tid de också! Vissa var noga med att komma hem i tid också, det är ju gudbevars hockey på TV:n vilket två i sällskapet var mycket noga med att de inte ville missa.

Ståtligt träd
Ståtligt träd i motljus

Rastat kameran i skogen

I dag lyser solen med sin frånvaro. Himlen är grå och trist men temperaturen är ganska behaglig ändå. Som alltid när jag är ledig (och inget annat dyker upp) har jag tillbringat förmiddagen i skogen. Kanske lite längre än vanligt, stegtävlingen finns alltid i tankarna numera 😉

Lite sällskap, om än av mycket skeptiskt slag, hade jag på vägen. Svanarna har uppenbarligen fått span på något i skogskanten och det tog inte lång stund innan de gav sig iväg. Men innan dess hann jag få med dem på bild i alla fall.

Svanar
Något rör sig uppenbarligen i skogskanten som fångar svanarnas uppmärksamhet, inom kort hade de gett sig iväg mot någon tryggare och lugnare rastplats.

I skogarna blommar nu harsyran för fullt. Små, skira blommor täcker på sina håll marken i överflöd. Just harsyrans blommor tillhör mina favoriter så ni kan nog förvänta er fler foton på den framöver.

En buske av mer färggrant slag fick också följa med hem på bild. Jag har ingen aning om vad det är för sorts buske men jag gissar på någon typ av sälg. Vackra ”blommor” har den i alla fall, det räcker för mig 😉

Färgglad
En färgglad buske i skogen, jag har ärligt talat ingen aning om vad det är men någon typ av sälg kanske?

Nu ska jag umgås lite med sonen som behagat pallra sig hem en sväng. Det är inte så ofta man ser till honom nu för tiden så jag får passa på att njuta av sällskapet när tillfälle bjuds.

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑