Land och stad

Denna dagen har, som rubriken antyder, ägnats åt både land och stad. En lång förmiddagspromenad på landsbygden, dagen till ära hittade jag en ny väg som jag inte gått förut. Jag har ”bara” bott här i dryga tjugo år, trodde jag hittat alla tänkbara vägar men jag hade fel. Eftermiddagen ägnades åt att jaga runt i närmaste stad efter en ny mobiltelefon åt sambon. En lyckad jakt ska tilläggas. Han är numera, som sin sambo, ägare till en Samsung Galaxy S7. Vi passade också på att skjutsa hem sonen som varit på besök över helgen, det skulle väl vara lite dumt om han fick åka efter med bussen tänker jag.

En annans boning

Den ”nya” promenadvägen bjöd på ett antal ängslador, två av dem följde med minneskortet hem. Den här ladan har sannolikt använts för att förvara foder i förr om åren. Numera är den en annans boning. Kanske det är en räv som valt att göra den till sin?

Rasande lada
Den står nog inte många vintrar till den här ängsladan

I vart fall tycks det dölja sig ett gryt under ladans ”golv” med ingång både inifrån och utifrån (flera stycken ingångar från utsidan faktiskt).

Och nej, jag klev inte in i den ladan för att fota ingångshålet. Jag stod säkert och tryggt på utsidan. Det kändes som om rasrisken var ganska överhängande.

En annan lada

Lite senare längs vägen hittade jag en annan lada. Vackert belägen i en liten aspdunge ute på en åker. Den har nog verkligen prytt sin plats förr om åren. Vacker är den än men kanske inte så funktionsduglig.

Blommor så klart

En promenad utan att fota lite blommor är ingen riktig promenad. En sanning med viss modifikation, nog kan jag gå utan att fota blommor. Det kan jag. Men jag vill inte 😉

En mer udda växt ute i skogsbackarna var kanske scillan. Nu växte den vackert i en hög med jord och gräs, sannolikt har någon skrapat av torven från sin gräsmatta hemma för att göra något annat och scillan har helt enkelt hängt med. Men det gör ju ingenting, den är så vacker vart den än står.

Bonusfoto

Ett litet bonusfoto blir det också. Passerade grannens hästhage på promenaden och kunde inte låta bli att ta en liten bild. Det går många hästar i de hagarna men bara en på tillgängligt avstånd (men ni ser en till om ni tittar noga).

Häst
En av grannens hästar njuter av våren