Kalmar sund utanför fönstret

Numera har jag Kalmar sund utanför fönstret, oavsett åt vilket håll fönstret vetter. Hotellet vi landat på ligger på kajen i Färjestaden och därmed ser jag havet oavsett om jag tittar ut från balkongen eller ytterdörren.

Resan ner hit gick fint men lite möra är vi efter dryga femtio mil i bilen. Vädret var ypperligt när vi anlände, lite disigt men soligt och varmt. Inte orkade vi mycket men en skön promenad genom delar av Färjestaden blev det liksom en stunds filosoferande vid strandkanten där vi bland annat beundrade svanarna (bilden ovan). Det känns som om detta är mer deras naturliga miljö än åkern därhemma. Eller så är båda miljöerna helt naturliga för dem, vad vet jag.

Nu häckar vi mest på hotellrummet, hockey på TV:n och lite välbehövlig vila. Det är precis så resten av kvällen kommer att se ut.

Tusensköna
Vacker blomsterfägring vid strandkanten i Färjestaden, Öland.
Vid Kaj 4
Båtar på rad vid Kaj 4, Färjestaden Öland. Ölandsbron ser ni bakgrunden.
Solnedgång över Kalmar sund
Solnedgång vid Kaj 4, Färjestaden Öland.

På resande fot

I dag befinner jag mig på resande fot. Dryga femtio mil ska avverkas innan slutdestinationen Öland är nådd. I Färjestaden väntar ett, förhoppningsvis bra och trevligt, hotellrum på oss. Sen har vi några dagar på oss att semestra och utforska ön. Inget bestämt än hur länge vi stannar, en ganska oplanerad resa med andra ord. Vi tar oss helt enkelt dit näsan pekar och sen tar vi det därifrån. En resa utan krav och förutfattade meningar. Det känns gott!

Kanske vi kan hitta vägar att vandra med trevligare utsikt än den ovan. Det ni ser på den bilden är den ”förlorade skogen” jag har skrivit om förut. Inget fel i att det avverkas och gallras, men vackert blir det inte.

Jag återkommer när lusten faller på och tiden medger det, om inte förr så när vi landar hemma igen 😉