En intensiv dag på Öland

Dagen startade med riktigt härligt väder och vi gav oss iväg mot vad som skulle visa sig bli en riktigt intensiv dag. Inga planer alls hade vi vilket slutade med att vi helt plötsligt tyckte vi skulle hinna allt 😉 Märkligt hur man är. Lite senare på eftermiddagen mulnade det på och en lite regnskur passerade, inget som störde oss dock.

Men det blev en bra dag och nu sitter vi här på hotellet. Slutkörda och med lite småhettande ansikten, solen tog lite mer än vi trodde. Just nu sitter jag och går igenom lite av dagens foton, några smakprov kommer här.

Alvaret

Vi har passerat alvaret åt alla möjliga håll under dagen. Vi stannade till vid Möckelmossen och tog en liten sväng runt i naturen på Stora Alvaret.

Här kommer foton på några av de blommor vi stötte på ute på alvaret. Jag tror den lila blomman är St Pers nycklar, de andra två har jag ingen aning om vad det är.

Albrunna

Många stopp blev det under dagen, Albrunna var ett av dem. Där rastade vi en stund och njöt av den vackra naturen.

Karl X:s mur

Karl X:s mur kan man inte missa om man åker söderöver på Öland. Ett rejält murbygge vars syfte tycks vara mest att visa att man kan. Kanske jag missförstått syftet en aning men någon direkt funktion tycks muren inte ha haft. Vacker är den hur som helst, så är även fåren som betar i hagarna invid muren.

Södra udden och Långe Jan

Inte slutligen, men till slut, var vi nere på Ölands södraste delar. Vid det här laget hade det börjat blåsa rejält och det blev lite kyligt. Vackert var det så klart ändå, men kanske inte så trivsamt (i det vackra vädret hade vi lagt vindjackorna kvar på hotellet, det gör vi inte om).

Det var dagen i en snabbrepris det, mycket mer hanns så klart med men det får räcka så här. Jag vill ju inte bli långrandig. Dagen avslutades med en god middag (och så klart gofika) i Borgholm. I morgon är en annan dag, en dag vi ser fram emot för nya äventyr.

Uppdatering: Tack vare Melker vet jag numera att det är Vitkindade gäss på bilden 😉

Gems Weekly Photo Challenge #20

Jag har bestämt mig för att hoppa på en fotoutmaning, Gems Weekly Photo Challenge. En gång i veckan ska jag väl klara av att åstadkomma lite foton som passar tänker jag. Varje vecka är det ett nytt ord att tolka i bilder (eller en bild om man hellre vill det).

Nu är jag på resande fot denna vecka så det blir lite fototolkningar från arkivet.

Veckans ord är BLÅ. Här kommer lite foton med den gemensamma nämnaren blå, samtliga fotade under 2017.

Min tolkning av ordet BLÅ. Du hittar fler tolkningar av ordet här.

 

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑