Byrums raukar på Öland

I går åkte vi en tur längs kustvägen norröver Öland, vackert så det förslår. Byrums raukar fanns i vår väg och där blev det ett lite längre stopp medan vi klättrade runt, beundrade och begrundade vad naturen kan skapa av kalkstenen här på ön.

Sambon, som i sina friska dagar jobbat mycket med natursten, är en stor stenbeundrare. Ni kan ju, med bara ett uns av fantasi, tänka er hur mina tidigare semestrar sett ut. En blivande arkeolog som ska fundera över människans historiska påverkan på stenhögarna och en ”stenbeundrare” som ska fundera över naturens påverkan på desamma. Sist, men för den skull inte minst, kom jag som i stället för att beundra stenhögarna i vanlig ordning glodde på djur och natur. Vilket väl var anledningen till att jag alltid var sist, det fanns ju så mycket att se innan man nådde fram till stenhögarna 😉

Nåja, vid Byrums raukar finns inte så vansinnigt mycket annat att titta på så den här gången hängde jag med någorlunda i alla fall.

 

Backsippa vid Eketorp, Öland

Ännu en dag har förflutit här på Öland, en dag med lite trist väder. Regnet öste ner i morse när vi vaknade men det har bättrat på sig under dagen så vi har farit runt i vanlig ordning. Styrde dock kosan mot hotellet lite tidigare än vi hittills gjort. I morgon väntar hemresan och det känns som om vi vill vara lite utvilade innan vi ger oss iväg de dryga femtio milen hemåt igen.

När jag kommer hem har jag två saker att ta itu med. Bilen är i akut behov av lite öm omvårdnad efter många mil på dammiga småvägar och så har jag en uppsjö foton att gå igenom. Jag behöver med andra ord inte ha tråkigt bara för att semestern är slut 😉

Min vana trogen kommer jag hem med detaljerna på foto, inte den stora helheten. Som den här lilla, vackra blomman som jag hittade utanför Eketorps borg idag. Borgen? Skulle jag ha fotat den?

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑