Promenad i Färjestaden på Öland

Som avslutning på våra intensiva dagar på Öland tog jag en stillsam promenad på Talludden, en udde som vi blickade ut över från vårt hotellrum. Ingen dålig utsikt vill jag lova! Vi har haft en härlig semestertripp inomlands, en tripp vi säkerligen gör om någon gång (fast kanske i en aning lugnare tempo).

Vi har en förmåga att skruva upp tempot rejält när vi är ute och far. Lite övning i lugn och tålamod skulle nog inte skada alls 😉 Här kommer i alla fall ett par foton från Färjestaden, Talludden närmare bestämt.

Energidepåerna är definitivt påfyllda efter resan, trots det hektiska tempot. Tur är väl det för Silverpilen var i stort behov av lite öm omvårdnad, både utanpå och inuti, efter roadtripen. I stort sett hela dagen har gått åt till att städa och tvätta bilskrutten. De öländska, dammiga, småvägarna satte sannerligen sina spår. Men nu är den som ny igen – och vi är trötta och i behov av en välförtjänt vila i soffhörnet.

Eketorp borg på Öland

Efter besöket vid Gråborg i onsdags bättrade vädret på sig en aning och vi begav oss, efter en god lunch på Robertos restaurang i Färjestaden, mot Eketorp borg. Jag får erkänna med det samma att jag lurades en aning när jag skrev att jag enbart fotade den vackra backsippan, givetvis blev det en del foton även på borgen. Många foton för att hålla mig helt till sanningen men ni slipper plågas med alla, här bjuder jag bara på ett litet urval.

Eketorp borg har med Riksantikvariatets goda minne (och plånbok?) delvis restaurerats för att visa hur en ringborg kunnat se ut. Vad jag förstår så har borgen använts i olika perioder och då till lite olika ändamål.

 

Innan borgen byggdes upp har så klart arkeologiska utgrävningar gjorts och det är utifrån den information dessa gav som borgen restaurerats och rekonstruerats. Rekonstruktionen omfattar hus från de olika perioderna. Innan rekonstruktionen var det inte mycket att se egentligen, som på många andra ställen bara lite stenhögar och rester av husgrunder.

 

Efter återuppbyggnaden finns det desto mer att se! Och tro det eller ej, det är faktiskt jag som trotsat min löjligt stora höjdrädsla och tagit mig upp till murkrönet för att fota. Lite skakiga ben och pirr i magen, men det gick!

 

Det är inte bara byggnaderna som har rustats upp och fixats till. Även huggna stenar som funnits där har fått en ansiktslyftning.

 

Eketorp borg blev en härlig avslutning (nästan) på vår Ölandsvistelse. En vistelse som har varit både intensiv, rolig och inte minst givande. Om jag är så utvilad efter vet jag inte, i vart fall inte fysiskt. Men en rolig resa skapar energi och det har även denna resa gjort!

Men vad vore ett inlägg utan någon växtlighet på bild. I min värld, inte så mycket 😉

Växtlighet i muren
Växlighet på Eketorp borgs murar!