Nog rensat för idag

Ännu en dag i ogräsets sällskap, den ojämna kampen fortsätter. Jag vinner nog inte i år heller men skam den som ger sig! Inte för att jag är någon älskare av trädgårdsarbete men det är skönt att tillbringa dagen utomhus. Personligen hade jag nog föredragit en god bok, en solstol och lite halvskugga men ogräset ska hanteras det också. Då får trädgårdshandskar, en skottkärra och en ljudbok duga i stället 😉

Sen måste jag nog erkänna att rensandet tar längre tid än nödvändigt när jag är igång. Pauserna blir många och kameran åker fram i tid och otid. Det finns ju så mycket vackert att fånga på bild, även i min ogräsfyllda trädgård. Bland annat står äppelträden i full blom just nu. En syn att njuta lite av – och föreviga!

En mästare på överlevnad

Maskrosen är inte direkt känd för sin bristfälliga förmåga att föröka sig, snarare tvärtom. Den är en mästare på överlevnad med sina många, men vackra, frön som kan sprida sig långa sträckor. Men för att det ska bli frön krävs pollinering har jag förstått. Och det har maskrosen också! Den ser sannerligen till att insekterna får med sig en stor mängd pollen till nästa blomma!