Finlands vita ros och uteätande

Idag är en sådan där dag då det känns som en inte gjort något fast jag egentligen gjort en hel del. En bra dag med andra ord. Vi har ägnat oss åt att köra bort en hel del skräp till återvinningsstationen och i samband med det, när vi ändå var ute och for, blev det en tur till handelsträdgården för att inhandla lite planteringsjord.

När jag nu äntligen hade planteringsjord hemma så började jag gräva på en rabatt som jag länge tänkt att jag ska anlägga. Har just inget annat att stoppa dit än lite ”halvvuxna” sommarblommor än, men är den väl grävd och fixad så löser det sig alldeles säkert. Nu hann jag bara bli halvfärdig idag, sen kom regnet och besöket. Båda välkomna, var och en på sitt sätt. Gemensamt för dem är att jag fick en stunds vila – gott så 😉

Besöket, som bestod av min svåger och hans hund, stannade en god stund och efter det var ingen av oss särskilt sugna på att ställa oss vid spisen. Det fick helt enkelt bli en tur till grannbyn och den alldeles utmärkta lilla restaurang som finns där. Mätt och belåten kom jag sedan inte längre än till min rosbuske med kameran, men det gör då rakt ingenting för nu blommar den riktigt överdådigt och med en härlig doft!

Jag har i många år trott att den här gamla rosbusken som funnits här i trädgården i minst 30 år är en mormorsros. Men nu när jag googlar så ser jag att det sannolikt är en rosbuske som heter Finlands vita ros. Rätt eller fel? Ingen aning, men det gör inte så särdeles mycket. Vacker är den hur som helst!

13 kommentarer Lägg till

  1. Anki skriver:

    En riktigt bra dag alltså 🙂 Fina bilder på dina vackra rosor! Har ingen aning om vilken sort, men egentligen spelar det ju inte så stor roll vilken – ljuvlig är den i alla fall!

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack, ja det var en bra dag!
      Precis, det spelar ju ingen roll alls. Rosbusken är helt ljuvlig nu!

      Liked by 1 person

  2. Kristallina skriver:

    Åhh… vad vacker den är! Fast de gamla sorter är verkligen bäst. Du får vara rädd om den. Låter som en bra dag 😀

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Ja den pryder sin plats, börjar bli lite väl stor bara men just nu gör det inget!

      Liked by 1 person

  3. ibod11 skriver:

    Om du hann med allt det en dag då du inte tycker att du har gjort något då undrar jag vad som krävs för att du ska ha känslan av att ha varit aktiv 😉
    Rosenbusken är så vacker så det var bra att du inte kom längre. Det var roligt att se dina fina bilder och både blommorna och deras gäster.
    Eftersom jag är språknörd har jag lagt märke till ditt genustänk i hur du uttrycker dig. Bra gjort! Jag har också funderat på om jag skulle ta och byta ut ordet ”man” men längre än till tankar har jag inte kommit. Jag får väl fundera vidare 😉

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Säg det! I dag har jag verkligen inte gjort något – trist men lusten har liksom inte funnits.
      Ja den pryder sin plats den gamla rosbusken. Borde nog tas ned lite är och där, börjar bli rejält stor men just nu är jag glad att jag inte gjort det!
      Nåja, nu var det inte så mycket genustänk som ett försök att sluta missbruka ordet ”man” som jag klämmer till med både här och där 😉 Men när du säger det så… kanske jag är mer eftertänksam än jag tror – ha ha!

      Gilla

      1. ibod11 skriver:

        Mina barn. och särskilt min yngsta dotter, är noga med sådant och skulle bli glad om jag också tog efter dem. Men vanor är svåra att bryta så jag får se om jag tar mig i kragen snart 🙂 I ditt fall så funderade jag på om ni har en sådan policy på jobbet och att du har fått med dig den vanan därifrån. Men du är duktig alldeles av dig själv 🙂

        Liked by 1 person

        1. Anneri skriver:

          Alldeles utan att tänka på det till och med 🙂
          Nej, ingen sådan policy på mitt jobb – inte än. Har dock en svägerska som doktorerat inom jämställdhetsområdet, sånt påverkar förståss 🙂

          Liked by 1 person

  4. anncha0117 skriver:

    Ser ut dom en ros som vi har också! En gammal sort av nåt slag.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Ja den är nog av en gammal sort. Just det här exemplaret har bott här i minst 30 år.

      Gilla

      1. anncha0117 skriver:

        Våran har bott här sen 50 talet….

        Liked by 1 person

        1. Anneri skriver:

          Respektingivande. Nu är det möjligt att våran gjort det också, men vi VET att den vuxit här i minst 30 år i alla fall. Oavsett vilket så njuter vi av den i fulla drag just nu!

          Gilla

          1. anncha0117 skriver:

            Den är underbar!!!
            Gillar gamla sorter! Får vara ifred för rådjuren!

            Liked by 1 person

Kommentera

