Gysinge Järnvägsbroar

Efter en förmiddag med trädgårdsarbete tog jag mig friheten att släpa iväg systra min på en utflykt. Hon är aldrig omöjlig när det kommer till utflyktande 😉 Idag gav vi oss iväg en bit norrut och gick över järnvägsbroarna i Gysinge. Kanske lite väl blåsigt väder men precis lagom temperatur för en lite stillsam promenad.

Ganska snart kände vi oss lite uttittade och se där vem som nyfiket kikar fram bakom en trädstam!

Ekorre
Ekorr’n satt i tallen och bevakade oss noggrant!

Efter en relativt kort bits vandring kom vi fram till broarna. Ett antal gamla järnvägsbroar över Dalälven som Riksantikvarieämbetet tillsammans med Fortifikationsverket och ett antal Länsstyrelser bestämt ska bevaras för framtiden. Inte mig emot, de är vackra och utgör en härlig vandringsled av det mer lokala slaget.

Utsikten från broarna går inte av för hackor den heller. Lite svårfångat när solen skiner som starkast men jag tror ni kan skapa er en idé om hur vackert det kan vara!

Mellan broarna finns också en hel del att beskåda eller beundra vilket en nu vill. På vissa håll kan man ta sig ner till älvkanten även om det kräver visst mod ibland att kasta sig nerför den branta järnvägsbanken. Älvängarna är också ofta inhägnande då de betas av både kor och får men det finns övergångar på sina håll för den som vågar sig in i kohagen.

I dag var jag lite modig, mest på grund av att jag inte kunde se några kossor trots noggrant beskådande av markerna. Hade jag sett kossorna hade jag sannerligen inte vågat mig ut på älvängarna. Uppvuxen på en bondgård och livrädd för kor, man formas olika av sin uppfostran 😉

På älvängarna kan en bland annat beundra bäverns framfart längs älvkanterna.

Där kan man också komma ner till älvens kant för att föreviga näckrosor och annat som blommar så vackert just nu.

I stället för att fortsätta över samtliga broar vek vi av in i skogen längs älvkanten för att se lite annat också. Och det gjorde vi, en spännande men totalt obegriplig ”grotta” murad i skogen. Inte använd på länge att döma av storleken på trädet som växer över den!

En god stund ägnades åt att jaga filurer som denna. Jag antar att vi såg lite småroliga ut där vi sprang runt som tokar med varsin kamera. Å andra sidan spelar det ingen större roll för vi var då helt ensamma där ute i dag.

Ibland hittar en också saker en inte riktigt förstår vad de är till för. Som att komma på idén att hänga upp två garderobskorgar i ett träd i skogen. Jag förmodar att det finns en rimlig förklaring till detta men jag kan då inte komma på någon så här på rak arm!

Märklig bur
För mig obegripligt – är det det för dig också?

Jag har med andra ord haft en ganska härlig dag – fortsätter min semester i den här stilen kommer jag att vara mer än nöjd när slutet på ledigheten nalkas. Hoppas din dag också har varit precis så där lagom bra som en sommardag ska vara!

22 thoughts on “Gysinge Järnvägsbroar

Add yours

  1. Vilken mysig dag. Hmm……trådbackarna??? Kanske långsökt. Men kan de har varit till för att man ska binda fast växter i och låta de hänga där och torka för att sedan hämtas och användas till något?

    Liked by 1 person

  2. Vilken härlig dagsutflykt ni gjorde! Hade gärna varit med där 🙂 Järnvägsbroarna i Gysinge … finns de i närheten av samhället? Fina bilder! Toppenfin bild på ekorren – såå fint fångat! Och sländorna – såå fina (tror den heter blå jungfruslända)…
    Mystiskt med trådkorgarna … rent av obegripligt!

    Liked by 1 person

    1. Tack! Ekorren var ren och skär tur att den kom med på bild men hen var tillräckligt nyfiken för att invänta att kameran kom ur väskan 😉
      Järnvägsbroarna finns i utkanten av samhället (man åker in mitt emot lanthandeln och följer den vägen sen får man gå) och går parallellt med den ”nya” bron över älven (ny och ny, den är nog 30-40 år eller så).
      Ja men viss är de märkliga de där trådkorgarna!?!

      Liked by 1 person

  3. jag tänker mig att nån kanske ska fånga nåt djur i trådkorgen. läskigt! kul utflyktstips. fast jag vet inte om jag vågar mig ut på själva bron, broar är läskiga! men den var vacker.

    Liked by 1 person

    1. Kanske den är till något sånt?
      De har lagt en gångväg med räcken på broarna så de är inte så läskiga, annars vet jag inte om jag vågat jag heller 😉

      Gilla

  4. Det här med trådkorgarna verkar skumt. Synd att man inte kan få en förklaring. Kanonfina bilder! Ekorren är så söt som helst och vilken lycka att få en sådan fantastisk bild! Brobildernas perspektiv är helt underbara.

    Liked by 1 person

  5. Vilken mysig utflykt. Syrran som sällskap var säkert väldigt mysigt också 🙂
    Det är något speciellt med gamla broar. Jag känner alltid lockelsen att gå ut på dem och att kunna kliva omkring på så många broar på samma utflykt måste vara en höjdare.

    Liked by 1 person

    1. Egentligen tycker jag gamla broar är lite läskiga men de här har de byggt ”gångbroar” på så de är okej.
      Jo vi gör lite mysiga utflykter med eller utan resterande familjer, mest utan – de andra är inte lika nöjda med vårt fotande 😉 Blir väl tråkiga i längden förståss.

      Gilla

  6. Så fina bilder i hela inlägget. Jag märker att när jag tagit mig igenom ett så här långt ilägg med många olika bildspel så orkar jag inte riktigt kommentera. Tänker återvända och så tar det tid. Kanske vore det enklare med ett enda längre bildspel …men var och en gör förstås som det passar en. Brobilderna föll jag för, näckrosbilderna är vackra och ekorren, såna lyckas jag aldrig fånga på bild. Du gör roliga utflykter på din semester!

    Liked by 1 person

    1. Tack! Har funderat på det där jag också med hur man bäst presenterar sina foton/texter. I olika inlägg? Ett enda stort bildspel? Eller lite gott och blandat. För min del blir det mest gott och blandat men jag inser att det kan upplevas som långt. Kanske jag ändrar mig en dag, kanske inte – den som lever får se 😉

      Liked by 1 person

Kommentera

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

