Orsa Rovdjurspark

Nu är vi i tryggt förvar på hemmaplan igen, skönt på sitt sätt. Ordspråket ”borta bra men hemma bäst” blir ganska sant när man varit borta några dagar. Här kommer en liten fortsättning från gårdagens bravader.

Jag är ingen fan av djurparker eller att hålla vilda djur i fångenskap om det inte är för att säkra fortlevnaden av rasen men idag gjordes i alla fall ett besök i Orsa Rovdjurspark. Om jag nu ska se dessa rovdjur så känns det ändå tryggt att ha ett rejält staket mellan dem och mig. Sen kan jag ändå inte låta bli att notera beteenden hos djuren som sannolikt beror av leda, tristess och – trots de stora utrymmena i parken – begränsat rörelseområde. Men, på det stora hela såg det ändå ut som om de flesta djuren hade riktigt bra med yta att röra sig på jag får väl nöja mig med det just nu.

Motion får en i alla fall av att gå i backarna där. Jag hade faktiskt förväntat mig lite träningsvärk i ben och rumpa men den har uteblivit. Kanske benen är i bättre skick än jag trodde 😉

Björnar är väl kanske det djurslag som parken satsat mest på, så många hägn innehöll just björnar. Oftast lite svårfotat med rejäla staket mellan björnarna och oss (tack för det i och för sig) och det är inte så kul att få med en massa staket på fotona. Jag har dock gjort mitt bästa och några foton fick jag med på björnarna i parken.

Just de här björnarna är nog ”ungbjörnar” och som det såg ut är det dags att snart skilja dem från varandra. Björnen är ju normalt sett ett ensamlevande djur och de här små ungdomarna verkar komma upp i åldern då man inte riktigt drar jämnt längre.

Några kattdjur fanns där också, här kommer några foton på Sibirisk tiger och Persisk leopard. Samtliga fotade genom glasruta med kvalitet därefter.

Sist men inte minst såg vi vargflocken, en stillsam samling vargar som inledningsvis låg och solade sig i skogskanten. Vi kom precis när det serverades mat och en sak är då säker, särskilt svältfödda är de inte. Lugn och stillsamt valde man ut de bitar som föreföll smakligast och om bitarna inte föll dem på läppen så tittade de bedjande på tösen som delade ut dem – kan man få en bättre bit?

Efter turen i parken (med lite trötta ben) for vi hem till goda vänner i Färnäs för en stärkande kopp kaffe. Sen väntade hotellsängen på två uttröttade turister!

7 kommentarer Lägg till

  1. Kristallina skriver:

    Är ingen fan av djurparker heller men du fick med dig väldigt fina bilder.

    Gilla

  2. Inger Hansson skriver:

    Jättefina bilder! Djurparker tycker jag kan vara väldigt olika. Är uppvuxen nära Kolmårdens djurpark och där verkar djuren ha det bra. Men har besökt zoo i Berlin och Tunisien där djuren haft alldeles för små ytor att röra sig på. 😢

    Gilla

  3. ibod11 skriver:

    Jag är också ganska kluven när det gäller djurparker. De gör säkert mycket bra för bevarandet av vissa arter men jag har sett en del underliga beteenden hos de instängda djuren. Du har fått till jättefina bilder och de ser ju välmående ut 🙂
    Men jag tror nog att den film, som en släkting la upp på fb för några dagar sedan, är snäppet häftigare. En vild och fri björn som lugnt lufsade längs vägkanten i närheten av Lofsdalen, Härjedalen. Det är en pampig upplevelse när man ser dem i ”riktiga” naturen 😀

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Visst blir man kluven! Såg en del beteenden som jag nog tänker inte är ”naturliga” men å andra sidan är jag ingen björnexpert.
      Nog är det häftigare ”på riktigt” men samtidigt – sablar så rädd jag skulle bli 😉

      Liked by 1 person

  4. Anki skriver:

    Kul att ha sett djuren, men jag är väldigt kluven när det gäller djurparker Bra att de finns för bevarandet av vissa arter, men synd att de behövs.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Jag håller helt med dig. En mycket kluven känsla men å andra sidan möter jag helst de där djuren med ett staket mellan oss 😉

      Liked by 1 person

      1. Anki skriver:

        Så klart … känns betydligt tryggare så! 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

