Okänd släkting som gått ur tiden

Det samlas en del post på hög när en är ute och far på vägarna. När jag gick igenom vad som samlats i lådan under resans gång blev jag en aning förvånad. En avlägsen, och för mig okänd, släkting har gått ur tiden. På någon märkligt vis är vi ändå hennes arvtagare (en släkting på pappas sida och eftersom han gått bort så faller det över på mig och syster yster). Det känns faktiskt riktigt märkligt när en inte ens vet vem damen ifråga var.

Nu har hon förvisso testamenterat bort sina pengar men resterande kvarlåtenskap ska delas mellan oss arvtagare. Det under förutsättning att alla godkänner testamentet, annars väntar väl någon rättslig process i den frågan kan jag tänka mig. Jag har redan postat mitt godkännande, jag kände inte damen och hon var i sin fulla rätt att själv välja vart hennes arv skulle gå (de hade inga egna barn varför arvet går vidare till oss släktingar i utkanternas utkant av släkten). Det finns inte på kartan att jag skulle börja ifrågasätta hennes vilja.

Men, det medges, lite nyfiken blir jag allt. Inte förväntansfull, bara nyfiken. Det kommer jag nog att få vara en god stund till kan jag tänka mig, men förr eller senare blir väl även min nyfikenhet stillad.

11 kommentarer Lägg till

  1. Anki skriver:

    Spännande med okänd släkting! Lasse fick ett liknande brev för många år sedan – och lite nyfikna var vi ju och lite besvikna minns jag … jag tror arvet blev på runt hundra (100) kronor 🙂

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Jag förväntar mig ingenting då hon testamenterat bort det likvida men visst blir man nyfiken 😉

      Liked by 1 person

  2. heanku skriver:

    ser man på, sånt händer på riktigt alltså. en kan se det i filmer, men….. det är självklart att en ska ta hänsyn till en persons önskemål. jag blir upprörd när det inte sker. själv ska jag hjälpa min bror skriva ett testamente i helgen, men där är det nog ingen okänd som får ärva. och inte jag heller, men jag klarar mig ändå.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      För mig är det självklart, har hon skrivit ett testamente så var det ju hennes vilja. Punkt slut (i min värld).
      Det är nog bra att ha ett testamente, vi skrev testamente för många år sedan eftersom vi inte är gifta. Kanske dags att se över det men innehållet i stort ska ju vara det samma så det känns inte så brådskande (det som finns finns ju).

      Gilla

  3. ibod11 skriver:

    När jag såg rubriken så tänkte jag genast att det var något lurt. Jag har flera gånger fått veta att jag har ärvt stora summor av släktingar i utlandet. Men det här är ju säkert inget sådant utan äkta vara. Spännande att få läsa fortsättningen 🙂

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Ja det här var äkta vara, damen var till och med från byn här 😉 Jag är mest nyfiken på om jag får någon gammal tantkofta eller något i den stilen. Det likvida har hon ju testamenterat bort (med all rätt) så det är väl lite sånt smått kvar kanske. Nyfiken är jag minsann men något storstilat förväntar jag mig inte 😉

      Gilla

  4. Kristallina skriver:

    Spännande. Sånt händer nog ganska sällan. Förstår att du är nyfiken. Det hade jag också varit.

    Liked by 1 person

  5. Jag skriver:

    Förstår att du är nyfiken på vad det kan vara du ärver. Det kan ju vara något fint fast det inte är så värdefullt. Men, bodde hon i byn och du visste inte att hon var din släkting?

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Jo nog vet jag att jag har släkt men jag kände henne inte. ”Byn” är ett mindre samhälle på 4000 invånare så den är inte så liten som det låter när jag skriver. Av någon anledning kallar jag det ”byn”.
      Säkerligen har jag träffat damen ifråga vid något tillfälle när jag var liten och farmor och farfar levde, men riktigt så långt sträcker sig inte minnet 😉

      Gilla

  6. Tofflan skriver:

    Låter lite spännande tycker jag! 👍🏻👍🏻👍🏻

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Väcker nyfikenheten i alla fall!

      Gilla

Kommentera

