Allt eller inget

Som jag nämnt förut är det oerhört torrt i markerna här i mina trakter. Utanför mitt arbete går en å, som normalt sett är ganska stor. En liten bild från mitt kontorsfönster i vintras visar på att det är ganska gott om vatten där.

Min utsikt

Men det var då det, allt det vatten ni ser är sorgligt försvunnet. Här ser ni ett dagsfärskt foto på samma plats men från andra hållet. Knappt en liten ynka rännil kvar av ån.

Torrlagd å

Detta foto fångade jag i dag när jag gick över bron till parkeringen på andra sidan ån. Men, med facit i hand ser det möjligen annorlunda ut i morgon för så här ”strålande” var vädret i kväll.

Regn

Någon drivis var det kanske inte men väl åska, hagel och spöregn. Just nu verkar vädret sannerligen vara ”allt eller inget” 😉

13 kommentarer Lägg till

  1. surridurr skriver:

    GötaPetter vad det vräker ner hos dig.
    Här är det också väldigt torrt. Kommunen förbereder nu tappställen där invånare kan komma med dunkar med vatten om det krisar med vatten hemma.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Så ser det tydligen ut här i länet på sina håll också. Vi har egen brunn och än så länge, peppar peppar, har vi gott om vatten.

      Liked by 1 person

  2. ibod11 skriver:

    Vilken mysig utsikt du har från ditt kontorsfönster. Så skönt att kunna titta ut på en liten å när du behöver vila hjärnan en stund. I alla fall när det finns en å där. Hoppas den snart porlar som den ska och förutsättningarna verkar ju hoppingivande 🙂 Här regnar det också men inte alls som på din bild. Men jag är glad för det lilla.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Ja utsikten är inte så tokig faktiskt 🙂
      Sånt regn som i går är det egentligen inte mycket nytta med, det slår sönder mer än det gör nytta. Ett lite mer stillsamt regn skulle vara önskvärt 🙂

      Liked by 1 person

  3. Kristallina skriver:

    Det ser likadant ut här. Idag regnade det lika kraftigt som på din bild. När vovven inte vill gå ut är det helt enkelt ”too much”! Det behövs visserligen men jag väntar fortfarande på väder man kan kalla sommar 😉

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Idag hade vi skapligt sommarväder men det är ju bara när solen är framme, sen blir det isande kallt igen.
      Ett mer stillsamt regn hade varit att föredra, sånt där hällande förstör ju mer än det gör nytta!

      Liked by 1 person

  4. anncha0117 skriver:

    Torrt torrt här med! Bevattningsförbud i hela kommunen! Regnade lite igår. Det behövs mycket mer!!

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Ja nog är det bra torrt men idag har det regnat en del i alla fall – lite mer stillsamt än härom dagen tack och lov 😉

      Liked by 1 person

  5. Anki skriver:

    Med tanke på den lilla rännilen i ån, så känns det bra med lite rejält med regn 🙂
    Vi är just nu i Söderhamn och här började det regna tidigt i morse och det ser ut att fortsätta! Hoppas på regn hemma också 🙂

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Oj har ni hunnit så långt!
      Ja nog behövs det en hel del regn. Här har det också regnat en del i dag, välbehövligt!

      Liked by 1 person

      1. Anki skriver:

        Är i Gysinge nu 🙂 I morgon bitti ska jag gå till järnvägsbroarna – om det inte ösregnar 🙂

        Liked by 1 person

        1. Anneri skriver:

          Det tycker jag du ska göra! Hoppas du får en skön promenad. Vet inte vart du står men du går in mitt emot lanthandeln längs gatan och följer den!

          Liked by 1 person

          1. Anki skriver:

            Damen i lanthandeln gav mig en karta och beskrivning 🙂 Halvklart just nu … ska bara dricka upp kaffet och så är jag på väg 🙂

            Liked by 1 person

Kommentera

