Orsa Rovdjurspark – En månad senare

Exakt en månad efter vårt besök i Orsa Rovdjurspark kan en läsa om den hemska olyckan där en ung djurskötare fick sätta livet till när en av björnarna tog sig in i det hägn han befann sig. Vad jag förstår befann sig även en familj (besökare) i hägnet. De hade tur och klarade sig ut ur hägnet utan, vad jag kan läsa mig till, större skador.

Björnen som skadade djurskötaren avlivades vad jag förstår. En minst sagt tragisk händelse som känns lite extra nära när vi nästan nyss var där.

Mina tankar om djurparker i allmänhet och Orsa Rovdjurspark i synnerhet kan ni läsa mer om i inlägget jag skrev för en månad sedan.

11 thoughts on “Orsa Rovdjurspark – En månad senare

Add yours

  1. Hemskt och sorgligt att höra om den händelsen. De stackars barnen som kom undan över elstängslet kommer nog inte att vilja komma nära björnar igen.
    Fint nytt tema på bloggen. Du har sysselsatt dig med lite kreativt förändringsarbete under regnskurarna 😉

    Liked by 1 person

    1. Ja visst är det hemskt, såg nyss att det kommit nya uppgifter att björnen INTE var i hägnet när familjen var där. Rätt eller fel? Ingen aning.
      Tack, ja jag roade mig lite med att pyssla om bloggen. Byter gärna tema med jämna mellanrum, en lagom syssla en regnig dag 😉

      Liked by 1 person

  2. Ja väldigt tragiskt. Måste säga jag är kritisk till att det ska finnas vilda djur överhuvudtaget, på djurparkerna. De vilda djuren tvingas då att leva på en alldeles för liten yta, tappar sitt naturliga beteende, tvingas leva ganska nära människor hela tiden. De förändrar sitt beteende då de inte kan leva på ett för dem rätt sätt. Det kan leda till att de blir farligare än de normalt är.

    Liked by 1 person

  3. Så tragisk händelse som känns så oerhört sorglig för alla – för pojkens familj och för djurparken. Jag är inte så förtjust i djurparker annat än när det gäller uppfödning av hotade arter…

    Gilla

Kommentera

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

