Sensommarkänsla

En härlig sommarkväll lockar mig till promenad med sensommarkänsla. Veteaxen står skördeklara (tror jag) på åkrarna och frukten börjar så smått mogna till sig i träden. Just det här äpplet kommer från ett vildäppelträd, skörden i trädgården är sorgligt dålig efter den kalla våren och torra sommaren.

Normalt sett är det nog den här årstiden jag gillar bäst, sensommaren när den så sakteliga går mot höst. Men i år känns det lite som om jag vädermässigt blivit lite snuvad på sommaren. Kanske det är precis som det ska vara i vårt avlånga land – den svenska sommaren är aldrig riktigt tillförlitlig vädermässigt 😉

Veteax
Veteax – strax redo för skörd!
Äpple
Äpplen i fantastiska färger – dock inte i trädgården, där är det sorgligt tomt i träden!

13 kommentarer Lägg till

  1. Tofflan skriver:

    Fina bilder – alltid! Jag älskar när himlen har just den där blåa tonen och så står det ett rött äpple eller ett gult ax emot den.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack snälla du!

      Gilla

  2. Kristallina skriver:

    Jättefina bilder! Så kan (kunde) man njuta av den sista sommarmånaden. Det är lika sorgligt med frukt och bär här.
    En tysk väninna frågade mig i år: Vilken månad är det säkrast sommar i Sverige? Hade inget svar, jag bara skrattade 😉

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack!
      Ja vad svarar man på den frågan? Den som lever får se kanske?

      Liked by 1 person

  3. Jag skriver:

    Vackert! Ja, precis i dag fick jag också den där känslan. Förstod inte riktigt vart den här sommaren hade tagit vägen. Jag brukar ju äta en säger en mjukglass i början på sommaren och den har jag inte ätit än… Så fint med axet och äpplet mot himlen.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack!
      Kanske du får din glass så småningom, början på sommaren måste ju dyka upp förr eller senare 😉

      Liked by 1 person

  4. ibod11 skriver:

    Härliga foton med underbara färger.
    Det kommer en sommar nästa år också och den kanske blir alldeles underbar 😉

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack!
      Det har du rätt i 😉

      Liked by 1 person

  5. heanku skriver:

    härliga bilder på en härlig tid. jag som tycker om en lagom temp på sommaren tycker att sommaren har varit bra, sen den kom igång. mellan 20 och 24 grader är perfekt för mig, sen blir det bara svettigt. men vi är alla olika.

    ser att du har bytt utseende på bloggen, jättesnyggt! jag har tittat på samma tema, men nu vet jag inte om jag kan byta till den. för då kanske du tror att jag härmas! ska tänka lite till, för det är ju rätt knepigt att byta tema också.
    men egentligen var det ju bra att se en blogg i verkligheten ha den, för då ser man hur den är. och den är jätteläcker!

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack! Jag är inte förtjust i alltför varma somrar jag heller men i år har det varit väl kallt här hos oss. Lite sommarvärme vill jag ha!
      Byt du… det stör inte mig alls. Vi är nog många som har samma tema men de blir ju olika utifrån vad vi gör med det 😉 Jag byter titt som tätt (rastlös kan man kalla det) och ibland är det någon av er andra som har lika men det blir, som skrivet, olika ändå!

      Gilla

  6. surridurr skriver:

    Fina bilder. Här blir det nästan inga äpplen, bär, svamp pga av torkan. Bönderna säger att minst en tredjedel av skörden uteblir pga av torkan.
    Det är trist såklart och bekymmersamt eftersom vi har stor vattenbrist.
    Men om jag tillåts vara en liten smula kortsiktig och egoistiskt, så kan jag säga att det varit härligt med en lång skön, solig och varm sommar nästan helt utan regn

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack. Nej det är torrt i markerna.
      Här har det varit ganska kyligt och grått i sommar, visst några soliga dagar har vi väl haft men annars ganska torftigt sommarväder. Men regnet har lyst med sin frånvaro tills senaste veckan.

      Liked by 1 person

      1. surridurr skriver:

        Vad tråkigt. Här har det varit 2-3 dagar med grått. Men det var inte grått hela dom dagarna, utan halva kanske.

        Liked by 1 person

Kommentera

