Skeppssättningar på Gotland

Något det finns gott om på Gotland är gamla skeppsättningar. På Guteinfo.com hittar du en lista över alla skeppssättningar, vi lyckades besöka tre av dem; Gannarve skeppssättning, Rannarve skeppssättning och Tjelvars grav. När vi på onsdagen väl kom till Rannarve skeppssättning hade lusten att fotografera tillgodosetts med råge så några foton därifrån får ni inte men ni kan se den om ni följer länken här ovanför.

Skeppsättningarna i Gannarve och Rannarve besökte vi på onsdagen, Tjelvars grav stod på agendan först på lördagen. Tjelvars grav har figurerat här på bloggen redan tidigare.

I själva skeppssättningen i Gannarve hittade jag en märklig sten som jag gissar innehåller rejält mycket järn, varför skulle annars en sten rosta?

Järnrik sten i skeppssättningen
Rostig sten vid Gannarve skeppssättning

Även om jag redan visat fotot från Tjelvars grav så kommer det ändå i repris, jag tycker det passar fint i sammanhanget 😉

Tjelvars skeppsättning
Tjelvars grav i Boge socken, här kan du se fler foton från skeppssättningen.

Vildmoroten överst i inlägget är inte så malplacerad som det kan tyckas, den växte så vackert vid Tjelvars grav. Och med detta inlägg är då vår onsdag på Gotland avklarad!

4 kommentarer Lägg till

  1. ibod11 skriver:

    Jag gillar skeppssättningar för de väcker fantasin. Du vet ju att jag även gillar vildmorötter, kanske t o m ännu mer än skeppssättningar, så det betyder att jag gillar det här inlägget 😀

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack! Ja nog väcker de en del tankar, som så mycket historiskt som kommer i ens väg! Och vildmorötterna visste jag ju inte ens att de var vildmorötter förrän du berättade det 😉

      Liked by 1 person

  2. melkerlarsson skriver:

    Fina bilder, man kan uppenbarligen uppleva mer av Gotland när man har körkort å bil, jag och sonen är ju hänvisade till buss och då är det knepigt att ta sig runt på Gotland, det går men det krävs planering.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack! Ja man såg inte så många bussar på ön faktiskt. Sonen ville försöka ta sig till Slite för en ev. dykkurs och det verkar funka (tror jag), han har ingen bil han heller. Lite trist för det finns ju mycket att se på ön.

      Liked by 1 person

Kommentera

