Se men inte äta…

Det finns en anledning till att jag inte plockar så mycket svamp som ni ser. Jag hittar alldeles uppenbarligen bara de oätliga. Det var ju likadant härom dagen när vi var ute i skogen 😉

Nu skojar jag en aning, det handlar snarare om att jag tycker just de här svamparna är väldigt vackra – och i år väldigt många. Just de här exemplaren är några av många, många som växer i dikeskanten alldeles i närheten. Längre än så hann jag nämligen inte på promenaden idag innan regnet vräkte ner igen. Den torra sommaren har definitivt bytts ut mot en riktigt regnvåt höst. Alldeles precis som det ska vara får jag förmoda!

Möjligen en flugsvamp
Jag kan möjligen ha fel men jag misstänker starkt att detta är någon variant av flugsvamp
Flugsvamp
I det här fallet är jag däremot tvärsäker – detta är en röd flugsvamp

2 kommentarer Lägg till

  1. Ibod11 skriver:

    Jag håller med om att de svampar som kanske inte är så nyttiga ofta är bland de vackraste 🙂 Bra som fotomotiv men inte lika bra i magen 😉
    Vi får väl hoppas att allt regnande gör nytta och fyller på grundvattennivån lite. Då kan vi ju glädjas åt det. Men jag tror att du har haft mer regn för jag har lyckats promenera en hel del i solsken. Eller så är jag ute tidigare på dygnet än du 😉

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Det har varit en del sol här också men mest på dagtid när jag varit på jobbet. Lite otur har jag väl haft också men regnet behövs så jag får väl glädjas åt det 😉

      Gilla

Kommentera

