Promenad i vackert höstväder

Idag hann jag hem i tid för en promenad i skog och mark innan skymningen föll. Att skriva att solen sken från en klarblå himmel skulle vara att ljuga, men den sken i alla fall vilket får räknas som huvudsaken. Att ha förmånen att enkelt och snabbt kunna komma ut i naturen för att ”tömma huvudet” är guld värt sådana här dagar!

Nu har höstfärgerna på allvar börja inta även mina breddgrader. Jag har förvånats en aning över att hösten ibland verkar ha kommit tidigare långt mer söderut, men nu är den definitivt här också med sina underbara färger.

Höst3
Ett ensamt rött löv i det fortfarande gröna gräset
Höst2
Frön på rad
Höst
Nästan rödare än rött

Trots det gråkalla vädret vi haft under senaste veckan så är de återstående blomstren fortfarande välbesökta av insekter. Oftast ser jag ju dem inte när jag fotar, särskilt inte de dagar läsglasögonen ligger kvar på skrivbordet där hemma, vilket var fallet idag.

Men det är alltid kul med lite överraskningar när fotona hamnar i datorn och läsglasögonen är på.

Blomma3
Hampdån med tillhörande rapsbagge
Blomma2
Flugor och andra kryp i vad jag tror kan vara Baldersbrå
Blomma1
En spindel kikar fram
Blomma
Flugor finns det ännu gott om

12 kommentarer Lägg till

  1. Jag skriver:

    Härliga och vackra höstbilder, särskilt de översta med vackra löv och lååånga fröhängen!

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack! Färgerna inbjuder till foto tycker jag!

      Gilla

  2. Anki skriver:

    Vackra höstbilder! Ja, man får passa på att njuta av fina höstdagar och hoppas det dröjer ännu ett tag innan frosten kommer.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack! Ja det är lika gott att passa på. Så här långt har hösten varit regnig och soldagarna har varit få. Men det kan ju bättra på sig 🙂

      Liked by 1 person

  3. heanku skriver:

    Härliga bilder! En del inte alls höstiga. Helt otroligt att du alltid får insekter på dina bilder! Jag har mest bladlöss på mina växter! Men dom röda höstfärgerna är fantastiska! Och förhänget sen! Aldrig sett nåt sånt! Måste hålla utkik.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack! Nej det är en hel del som blommar än och påminner om sommaren.
      De där insekterna lurar mig varje gång, jag ser dem ju inte när jag fotar (jo flugan såg jag, riktigt så illa är det inte – än).

      Gilla

  4. Ibod11 skriver:

    Nu har du verkligen hittat fina höstmotiv och jag är jätteimponerad av fröna på rad. Det ser ut som om det var en riktigt fin höstdag och himlen var blå på i alla fall några bilder. Efter lite paus är det t o m kul med blombilder igen och ännu bättre blir de med små besökare. Väldigt fina bilder rakt igenom 😀

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack!
      Jo hösten kom hit till slut också – med stormsteg. Jo då, lite blått var det mellan molntussarna. Härligt med lite sol igen efter allt regn och rusk.

      Gilla

  5. Tofflan skriver:

    Jag älskar hösten och du har verkligen fångat många av dess vackra färger. Tack!

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack själv!
      Hösten kan vara rysligt vacker när den sätter den sidan till 🙂

      Gilla

  6. Kristallina skriver:

    Fröna på rad var häftiga och första bilden…. hösten när den är som bäst! Verkligen härliga bilder. Lite avis är jag. Här har det inte funnits något ljus alls de sista två veckorna.

    Liked by 1 person

    1. Anneri skriver:

      Tack! Nej det har varit grått och trist här också – utom just den kvällen 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

